Allmänna villkor och bestämmelser | SmartclickAB
ARTIKEL 1. DEFINITIONER
1.1 Konto: det personliga konto, plus eventuella ytterligare underkonton, som Smartclick AB skapar och
tillgängliggör för användaren för att denne ska kunna använda tjänsten.
1.2 Tjänster: alla tjänster som Smartclick AB tillhandahåller användaren i enlighet med avtalet, däribland
den onlineplattform för åtkomst som finns på webbplatsen.
1.3 Smartclick AB: Smartclick AB, ett svenskt aktiebolag med säte i Lund, Sverige, och registrerat hos
Bolagsverket med organisationsnummer 559530-6043.
1.4 Immateriella rättigheter: alla immateriella och därtill hörande rättigheter, däribland upphovsrätt,
databasrättigheter, domännamn, rättigheter till firmanamn, rättigheter till varumärken, designrättigheter,
närstående rättigheter, patenträttigheter samt rättigheter till know-how.
1.5 Användare: den fysiska person eller juridiska enhet som agerar i sin yrkesmässiga roll eller inom sin
näringsverksamhet och som Smartclick AB har ingått avtal med.
1.6 Avtal: varje avtal mellan Smartclick AB och användaren, enligt vilket Smartclick AB tillhandahåller
tjänster till användaren och som dessa allmänna villkor och bestämmelser utgör en integrerad del av.
1.7 Part/parter: parterna i avtalet, dvs. Smartclick AB och/eller användaren, var för sig eller gemensamt.
1.8 Webbplats: webbplatsen https://www.smartclick.se/ samt alla dess eventuella underdomäner.
ARTIKEL 2. INGÅENDE OCH FULLGÖRANDE
2.1 Dessa allmänna villkor och bestämmelser gäller för samtliga tjänster som Smartclick AB
tillhandahåller och för det avtal som därmed ingås mellan parterna.
2.2 Det är uttryckligen uteslutet att tillämpa eventuella inköpsvillkor eller andra allmänna villkor
som användaren åberopar.
2.3 För andra, särskilda tjänster utanför standardutbudet kan Smartclick AB på begäran utfärda
en offert. I sådana fall börjar avtalet gälla efter att Smartclick AB skriftligen bekräftat att användaren
har accepterat offerten.
2.4 Abonnemang och betalningsvillkor
När Användaren tecknar ett abonnemang godkänner hen dessa Allmänna Villkor samt åtar sig att betala i enlighet med den valda prismodellen.
Vid månadsbetalning utgår en startavgift vid abonnemangets början, följt av löpande månatliga betalningar.
Vid årsbetalning faktureras hela årskostnaden i förskott. I detta fall utgår ingen startavgift, men användaren avsäger sig samtidigt rätten till återbetalning enligt villkoren i punkt 2.5.
2.5 30 dagars återbetalningsgaranti (endast för månadsbetalning)
Användaren som valt månadsbetalning har rätt att säga upp avtalet och få full återbetalning inom 30 dagar från abonnemangets start, under följande förutsättningar:
I. Ansökningsprocess
a. Uppsägning måste begäras skriftligen senast dag 30 från abonnemangets startdatum.
b. Begäran skickas via e-post till: [[email protected]](mailto:[email protected])
II. Begränsningar i användning
a. Garantin gäller endast för första gången en användare tecknar ett abonnemang.
b. Tilläggstjänster, funktionstillägg eller engångsleveranser ingår inte i återbetalningen.
III. Återbetalningsprocess
a. När begäran godkänts, återbetalas det inbetalda beloppet inom 30 dagar via ursprunglig betalningsmetod.
b. Eventuella kostnader för överutnyttjande eller tilläggsfunktioner återbetalas ej.
IV. Missbruksskydd
Smartclick AB förbehåller sig rätten att neka återbetalning vid misstanke om missbruk, till exempel upprepad användning av garantin med olika konton eller företagsuppgifter.
V. Villkor vid återaktivering
Om Användaren utnyttjar återbetalningsgarantin:
Får kontot eller motsvarande kunduppgifter inte återanvändas för att begära ny återbetalning.
Smartclick AB har rätt att neka återaktivering eller tillämpa begränsade funktioner eller förskottsbetalning.
ARTIKEL 3. TILLHANDAHÅLLANDE AV TJÄNSTERNA
3.1 Efter att avtalet ingåtts ska Smartclick AB eftersträva att så snart som möjligt tillhandahålla tjänsterna i
enlighet med avtalet. Alla datum och tidsfrister som eventuellt anges av Smartclick AB är att betrakta som
ungefärliga och utgör inte bindande leveransdeadlines.
3.2 Användaren ska bistå Smartclick AB i den utsträckning som är nödvändig och önskvärd för att
Smartclick AB ska kunna leverera tjänsterna korrekt och i tid. I synnerhet förbinder sig användaren att:
I. tillhandahålla alla uppgifter och all information som Smartclick AB anger att den behöver, eller som
användaren rimligen borde förstå behövs, för att tjänsterna ska kunna levereras; och
II. ge Smartclick AB åtkomst till alla relevanta platser, utrustning, tjänster och konton som användaren
kontrollerar, i den mån det är nödvändigt för att tjänsterna ska kunna levereras.
3.3 Smartclick AB ska i möjligaste mån beakta alla rimliga önskemål från användaren rörande avtalets
fullgörande, men är inte skyldigt att efterkomma dem. Smartclick AB har rätt att ta ut en skälig extra avgift
för att utföra eventuella sådana önskemål som går utöver avtalets ordinarie omfattning.
3.4 Smartclick AB har rätt att anlita underleverantörer eller tredje parter för att fullgöra avtalet. Eventuella
merkostnader för detta ska bäras av användaren endast om detta har överenskommits i förväg.
ARTIKEL 4. REGLER FÖR ANVÄNDNING
4.1 För att kunna använda tjänsterna måste användaren ha ett konto.
4.2 Användaren måste skydda sitt konto (och eventuella underkonton) mot obehörig åtkomst genom att
använda ett säkert användarnamn och lösenord, samt vid behov en andra autentiseringsfaktor. Lösenordet
ska hållas strikt konfidentiellt. Smartclick AB har rätt att utgå från att alla aktiviteter som sker via
användarens konto utförs av användaren själv eller under dennes uppsikt.
4.3 Det är förbjudet att använda tjänsterna på ett sätt som strider mot dessa allmänna villkor eller mot
tillämpliga lagar och föreskrifter. Det är dessutom uttryckligen inte tillåtet att använda tjänsterna på ett sätt
som kan orsaka olägenhet eller skada för Smartclick AB eller tredje part.
4.4 Om Smartclick AB konstaterar att en användare bryter mot dessa villkor eller gällande lag (eller mottar
klagomål om detta), har Smartclick AB rätt att ingripa för att stoppa överträdelsen. Smartclick AB kan därvid
spärra tillgången till berörda tjänster med omedelbar verkan.
4.5 Om någon olägenhet, skada eller annan fara enligt Smartclick AB:s uppfattning hotar att påverka
funktionen hos Smartclick AB:s eller tredje parts IT-system eller nätverk och/eller tillhandahållandet av
tjänster online (t.ex. genom att förbrukningsgränser överskrids, ett överdrivet antal e-postmeddelanden
eller andra data skickas, en personuppgiftsincident inträffar eller skadlig kod sprids såsom virus eller
trojaner), har Smartclick AB rätt att vidta alla åtgärder som man rimligen anser nödvändiga för att avvärja
eller förebygga sådant hot. Sådana åtgärder inkluderar bland annat att tillfälligt dra in tjänsterna helt eller
delvis och/eller häva avtalet med omedelbar verkan.
4.6 Användaren är skyldig att följa alla rimliga instruktioner från Smartclick AB beträffande användningen
av tjänsterna.
4.7 Användaren ska hålla Smartclick AB skadeslös från samtliga anspråk från tredje part som uppstår till
följd av att användaren bryter mot reglerna i denna artikel.
ARTIKEL 5. BETALNING
5.1 Aktuella belopp och avgifter som förfaller till betalning framgår av Smartclicks faktura och betalningshantering.
5.2 Användarens betalningsskyldigheter kan omfatta både fasta, regelbundna avgifter (t.ex. månads- eller
årsvis abonnemangsavgift) och rörliga kostnader baserade på faktisk användning av tjänsten.
5.3 Smartclick AB ska skicka faktura på samtliga belopp som förfaller till betalning, och kan fakturera i
förskott. Att användaren invänder mot en faktura befriar inte denne från skyldigheten att betala fakturan i
tid. (Eventuell 30-dagars nöjd-kund-garanti eller återbetalningserbjudande tillämpas inte om inget annat
uttryckligen överenskommits.)
5.4 Betalningsvillkor för fakturor är fjorton (14) dagar om inget annat anges på fakturan eller skriftligen
avtalats mellan parterna.
5.5 Smartclick AB är medvetet om att de tjänster som tillhandahålls kan vara en viktig del av användarens
affärsverksamhet. Om användaren emellertid inte uppfyller sina betalningsförpliktelser har Smartclick AB
rätt att vidta åtgärder enligt nedanstående frånkopplingsprocedur.
5.6 Frånkopplingsprocedur:
I. Om fullständig betalning inte har kommit Smartclick AB tillhanda inom 14 dagar från fakturadatum,
skickar Smartclick AB en betalningspåminnelse via e-post och/eller SMS. Denna betalningspåminnelse ska
anses utgöra meddelande om dröjsmål, och användaren ska därmed anses vara i försummelse om
betalning inte sker inom sju (7) dagar efter påminnelsen. (Tjänsten fortsätter under denna tid att vara
tillgänglig för användaren.)
II. Om fullständig betalning fortfarande inte har skett inom 21 dagar från fakturadatum, skickar Smartclick
AB ytterligare en betalningspåminnelse via e-post och/eller SMS. I denna påminnelse informeras
användaren om att extra avgifter kan komma att debiteras vid nästa påminnelse. (Tjänsten fortsätter
alltjämt att vara tillgänglig utan inskränkningar under denna period.)
III. Om fullständig betalning fortfarande inte har skett inom 28 dagar från fakturadatum, skickar Smartclick
AB ett kravmeddelande via e-post och/eller SMS samt debiterar en administrativ avgift om 150 kronor.
(Tjänsten fortsätter att fungera normalt för användaren vid detta skede.)
IV. Om fullständig betalning fortfarande inte har skett inom 42 dagar från fakturadatum, skickar Smartclick
AB ett kravmeddelande via e-post och/eller SMS och begränsar samtidigt användarens åtkomst till tjänsten
(exempelvis genom att blockera möjligheten att initiera nya utgående aktiviteter i tjänsten), medan tjänsten
i övrigt förblir tillgänglig i begränsad omfattning (t.ex. för att läsa eller ta emot information). Användaren
måste i detta läge betala en administrativ avgift om 250 kronor för att Smartclick AB ska återställa full
funktionalitet i tjänsten.
V. Om fullständig betalning fortfarande inte har skett inom 56 dagar från fakturadatum, har Smartclick AB
rätt att permanent koppla bort användaren och upphöra att tillhandahålla de köpta tjänsterna. Smartclick
AB ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som kan drabba användaren till följd av avstängningen. I
ett sådant fall förfaller samtliga utestående fordringar på användaren omedelbart till betalning, och
användaren är även skyldig att ersätta Smartclick AB för samtliga kostnader (inklusive skäliga juridiska
ombudskostnader) som uppstår för att driva in betalningen.
5.7 Om användaren har valt autogiro som betalningsmetod och en betalning återkallas eller misslyckas vid
tre tillfällen inom en 6-månadersperiod, får Smartclick AB neka användaren fortsatt användning av
autogiro. Smartclick AB har i så fall rätt att kräva att användaren byter till en alternativ betalningsmetod
och/eller ställa ytterligare villkor för fortsatt användning (såsom förskottsbetalning).
5.8 Samtliga Smartclick AB:s priser anges i svenska kronor (SEK) exklusive mervärdesskatt (moms) och
andra eventuella offentliga skatter eller avgifter.
(Observera att eventuella särskilda villkor kring telekommunikationstjänster, såsom telefonipaket eller inkluderde
samtalsminuter, inte är aktuella för Smartclick AB:s tjänster och har därför utelämnats.)
ARTIKEL 6. ÄNDRINGAR OCH FÖRBÄTTRINGAR
6.1 Smartclick AB får genomföra ändringar av tjänsterna för att åtgärda fel, lägga till nya funktioner eller
förbättra prestanda. Parterna kan vid behov diskutera planerade ändringar i förväg och användaren får
gärna lämna förslag, men det är alltid Smartclick AB som fattar det slutgiltiga beslutet om en ändring ska
genomföras.
6.2 Om Smartclick AB bedömer att en ändring innebär en väsentlig ändring av tjänsternas funktionalitet,
ska Smartclick AB sträva efter att underrätta användaren i förväg via e-post om den planerade ändringen.
6.3 Smartclick AB ska eftersträva att avhjälpa alla fel som upptäcks i tjänsterna, men är delvis beroende av
sina leverantörer för att göra detta. Smartclick AB förbehåller sig rätten att avstå från att installera eller
införa vissa uppdateringar eller uppgraderingar från tredje part om Smartclick AB anser att de inte skulle
gagna eller stabilisera tjänsternas funktion.
6.4 Om det finns risk för att tjänsternas tillgänglighet tillfälligt påverkas av ändrings- eller
förbättringsåtgärder, kommer sådana arbeten så långt möjligt att utföras nattetid (eller utanför normal
kontorstid). Akut underhåll får utföras när som helst utan föregående meddelande.
ARTIKEL 7. ÖVRIGA TJÄNSTER
7.1 Om användaren begär ytterligare arbete eller tjänster utöver vad som omfattas av det befintliga avtalet,
ska parterna först samråda. Smartclick AB kommer i sådant fall att ta fram en separat offert för det extra
arbetet. Smartclick AB utför inte det begärda extra arbetet förrän användaren skriftligen har accepterat den
framtagna offerten.
(Punkt 7.2 utgår då Smartclick AB inte levererar fysisk maskinvara inom ramen för sina tjänster.)
ARTIKEL 8. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
8.1 Tjänsterna, tillhörande programvara, samt all information och allt bildmaterial som tillhandahålls
genom tjänsterna, utgör Smartclick AB:s eller dess licensgivares immateriella egendom. Dessa får inte
kopieras eller användas på något sätt utan uttryckligt tillstånd från Smartclick AB, förutom i de fall lagen
medger det.
8.2 Användaren beviljas en icke-exklusiv och icke-överlåtbar rätt att använda tjänsten så länge avtalet löper.
8.3 All information som användaren lagrar eller behandlar via tjänsten tillhör och förblir användarens egen
egendom. Smartclick AB har en begränsad rätt att använda denna information i den utsträckning som krävs
för att tillhandahålla tjänsten och för att göra aggregerade analyser, rapporter, statistik och jämförelser
(benchmarking) i syfte att förbättra sina tjänster. (Sådan användning sker endast på ett sätt som inte
avslöjar enskilda personers eller kunders identitet.)
8.4 Om användaren förser Smartclick AB med information, till exempel feedback om fel eller förslag till
förbättringar, ger användaren därmed Smartclick AB en obegränsad och tidsobestämd rätt att använda och
implementera sådana idéer och upplysningar i sina tjänster utan krav på ersättning.
8.5 Smartclick AB kommer inte att aktivt ta del av eller på annat sätt få åtkomst till de uppgifter som
användaren lagrar och/eller distribuerar genom tjänsten, såvida det inte är nödvändigt för att tillhandahålla
tjänsterna (inklusive framtida förbättrade eller utökade tjänster), eller om Smartclick AB är skyldigt att göra
det enligt lag eller myndighets-/domstolsbeslut. I det senare fallet ska Smartclick AB göra allt som står i
dess makt för att begränsa omfattningen av den information som röjs.
ARTIKEL 9. SUPPORT OCH TILLGÄNGLIGHET
9.1 Smartclick AB ska i rimlig omfattning tillhandahålla support till användaren i frågor som rör
användningen av tjänsterna, hantering av kontot samt vid eventuella tekniska problem. Aktuella öppettider
för supporten samt kontaktvägar (t.ex. e-post och telefon) finns angivna på Smartclick AB:s webbplats.
9.2 Smartclick AB eftersträvar att besvara och hantera inkommande supportärenden inom rimlig tid.
Tidsåtgången för att lösa ett visst problem kan dock variera beroende på ärendets art och komplexitet.
9.3 Smartclick AB strävar efter att hålla tjänsterna så tillgängliga som möjligt, men garanterar inte
oavbruten tillgänglighet om inte särskild garanterad upptid har avtalats i ett separat servicenivåavtal (SLA).
9.4 Om Smartclick AB:s eller dess leverantörers IT-system eller nätverk, enligt Smartclick AB:s bedömning,
riskerar att påverkas negativt av till exempel en överbelastningsattack (DoS/DDoS) eller av skadlig
programvara, får Smartclick AB vidta de åtgärder som skäligen behövs för att avvärja risk och begränsa
skada. Detta kan innebära att tjänsternas tillgänglighet temporärt begränsas för användaren.
ARTIKEL 10. SÄKERHET OCH INTEGRITET
10.1 Smartclick AB ska vidta alla skäliga åtgärder för att skydda tjänsterna mot felaktig användning och
förhindra obehörig åtkomst till användarens data.
10.2 Inom ramen för fullgörandet av avtalet kan Smartclick AB komma att behandla personuppgifter för
användarens räkning. I sådana fall är användaren att betrakta som personuppgiftsansvarig och Smartclick
AB som personuppgiftsbiträde. Om personuppgifter behandlas ska parterna ingå ett skriftligt
personuppgiftsbiträdesavtal som uppfyller kraven enligt tillämplig dataskyddslagstiftning (GDPR) och som
reglerar villkoren för sådan behandling och skydd av personuppgifterna.
10.3 Användaren garanterar att all inhämtning och överlämning av personuppgifter och andra data till
Smartclick AB är laglig, och att Smartclick AB:s behandling av dessa uppgifter enligt avtalet inte strider mot
någon tillämplig dataskyddslag eller integritetsföreskrift. Användaren ansvarar således för att exempelvis
nödvändiga samtycken finns för de personuppgifter som användaren väljer att behandla inom tjänsten.
10.4 Parterna förbinder sig att hålla all information konfidentiell som utbyts mellan dem före, under och
efter avtalets giltighetstid – eller som behandlas i tjänsten – om informationen antingen uttryckligen
markerats som konfidentiell eller rimligen kan anses vara konfidentiell. Vardera parten ska se till att även
dess anställda samt eventuellt anlitat tredje part åläggs motsvarande sekretessförpliktelse. Denna
sekretesskyldighet gäller inte i de fall en part är skyldig enligt lag eller myndighets-/domstolsbeslut att lämna ut
information. I sådant fall ska Smartclick AB göra sitt yttersta för att begränsa omfattningen av det
Informationsutlämnandet.
ARTIKEL 11. ANSVARSSKYLDIGHET
11.1 Smartclick AB:s sammanlagda ansvar för förlust eller skada är i varje fall begränsat till det belopp som
eventuellt faller ut från Smartclick AB:s ansvarsförsäkring. Om ingen försäkringsersättning utfaller,
begränsas Smartclick AB:s ansvar per skadetillfälle (där en serie sammanhängande händelser räknas som
ett och samma tillfälle) till ett belopp motsvarande de avgifter som användaren har betalat enligt avtalet
under de tre (3) månader som närmast föregick den aktuella förlusten eller skadan.
11.2 Smartclick AB är endast ansvarigt för direkt förlust eller direkt skada som uppkommer som en
omedelbar följd av ett av Smartclick AB bevisligen åsidosatt åtagande enligt avtalet. Smartclick AB ansvarar
inte för någon annan form av förlust eller skada. Med direkt förlust eller skada avses endast:
I. skada på fysiska, materiella objekt (sakskada) som orsakats omedelbart av händelsen,
II. rimliga och påvisbara kostnader som användaren ådragit sig i syfte att få Smartclick AB att fullgöra
avtalet korrekt, om och i den mån Smartclick AB kan hållas ansvarigt för det bristande fullgörandet,
III. rimliga kostnader som uppkommit för att fastställa orsaken till och omfattningen av den direkta skadan
eller förlusten,
(Eventuellt ytterligare direkt skadekategorier kan införas här baserat på Smartclick AB:s policy, men generellt
ersätts inte indirekt skada, såsom utebliven vinst, goodwillförlust etc.)
11.3 Ovan nämnda ansvarsinskränkningar gäller inte om förlusten eller skadan har orsakats genom:
I. uppsåtligt eller grovt vårdslöst handlande från Smartclick AB:s ledning, eller
II. dödsfall eller personskada.
11.4 Smartclick AB blir ansvarsskyldigt för ett avtalsbrott endast om användaren skriftligen har gett
Smartclick AB en detaljerad anmodan att avhjälpa brottet (meddelande om försummelse), inom skälig tid
efter att användaren upptäckt avtalsbrottet. Användaren ska i sådant meddelande ange brottets art så
detaljerat som möjligt och bevilja Smartclick AB en skälig tidsfrist att rätta till felet. Endast om Smartclick AB
underlåter att vidta rättelse inom den angivna tidsfristen kan Smartclick AB hållas ansvarigt för det aktuella
Avtalsbrottet.
ARTIKEL 12. FORCE MAJEURE
12.1 Smartclick AB är befriat från ansvar för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt avtalet, om
underlåtenheten har sin grund i omständighet utanför Smartclick AB:s rimliga kontroll (force majeure) och
denna omständighet hindrar fullgörelsen. Smartclick AB är inte heller skyldigt att betala skadestånd för
förlust eller skada som uppkommer till följd av sådan force majeure-situation.
12.2 Som force majeure anses bland annat: strömavbrott, internetavbrott, driftstörningar i
telekommunikationsinfrastruktur, nätverksattacker (t.ex. DoS-/DDoS-attacker), angrepp av
sabotageprogram eller annan skadlig programvara, samt situationer där Smartclick AB hindras från att
fullgöra sina åtaganden på grund av åtgärder eller underlåtenhet från Smartclick AB:s leverantörer eller
andra utomstående som ligger utanför Smartclick AB:s kontroll.
(För tydlighetens skull kan nämnas att force majeure även omfattar exempelvis naturkatastrofer, krig,
myndighetsbeslut, arbetskonflikter, epidemier eller liknande omständigheter utanför Smartclick AB:s kontroll.)
ARTIKEL 13. ÄNDRINGAR AV VILLKOR
13.1 Smartclick AB har rätt att när som helst ändra eller komplettera dessa allmänna villkor och
bestämmelser.
13.2 Smartclick AB ska sträva efter att meddela användaren om en ändring eller tillägg minst trettio (30)
dagar innan det träder i kraft, till exempel genom att skicka ett e-postmeddelande till användarens angivna
e-postadress.
13.3 Om användaren inte accepterar en ändring eller tillägg har användaren rätt att säga upp avtalet med
verkan från dagen då ändringen skulle ha trätt i kraft, förutsatt att uppsägning meddelas Smartclick AB före
detta ikraftträdandedatum. Om användaren fortsätter att använda tjänsterna efter att en ändring trätt i
kraft, anses användaren ha accepterat de nya eller ändrade villkoren.
13.4 Ovanstående procedur för ändring av villkor gäller inte för mindre ändringar som inte påverkar
användaren negativt eller märkbarligen – sådana mindre justeringar kan genomföras av Smartclick AB utan
föregående meddelande och utan rätt för användaren att frånträda avtalet.
ARTIKEL 14. VARAKTIGHET OCH UPPSÄGNING
14.1 Avtalet kan löpa under en bestämd eller obestämd tid. Om avtalets löptid inte uttryckligen anges ska
avtalet anses ingånget på obestämd tid, dock minst för en initial period om en (1) månad räknat från köpet
av tjänsten. Därefter förlängs det automatiskt med en (1) månad i taget, såvida inte parterna skriftligen
kommit överens om en annan varaktighet.
14.2 Om avtalet löper med månadsvis förlängning (obestämd löptid med en (1) månads bindning åt
gången), kan både Smartclick AB och användaren när som helst säga upp avtalet till upphörande vid
nästkommande förlängningsperiods slut (d.v.s. tidigast efter den första månadens utgång). Uppsägning
ska ske skriftligen, antingen via e-post till Smartclick AB.
14.3 Om avtalet har en initial bindningstid om tolv (12) månader är avtalet bindande för denna period,
oavsett om betalning sker månadsvis eller årsvis. Uppsägning under den första tolvmånadersperioden är
inte tillåten. Efter att de tolv (12) månaderna har löpt ut, övergår avtalet automatiskt till ett tillsvidareavtal
som förlängs månadsvis. Därefter kan avtalet sägas upp av endera parten med en (1) månads
uppsägningstid. Uppsägning efter bindningstidens slut sker genom skriftligt meddelande via e-post.
14.4 Smartclick AB har rätt att med omedelbar verkan helt eller delvis häva avtalet (eller tillfälligt stänga av
tjänsten) genom skriftligt meddelande till användaren, utan föregående varning, om användaren
väsentligen åsidosätter sina skyldigheter enligt avtalet.
14.5 Smartclick AB har även rätt att med omedelbar verkan häva eller säga upp avtalet skriftligen, utan
föregående varning, om användaren försätts i konkurs, inleder ackord eller likvidation, blir föremål för
företagsrekonstruktion, ställer in sina betalningar, eller om användaren avbryter eller väsentligen avvecklar
sin verksamhet.
14.6 Om Smartclick AB häver eller i förtid säger upp avtalet med stöd av ovanstående punkter behåller
Smartclick AB rätten att kräva betalning för utestående fordringar enligt avtalet och enligt lag.
14.7 Vid avtalets upphörande (oavsett anledning) förfaller samtliga av användarens utestående
betalningsskyldigheter enligt avtalet omedelbart till betalning. Användaren ska omgående betala samtliga
förfallna belopp.
14.8 Om avtalet upphör genom uppsägning eller hävning från Smartclick AB:s sida, är användaren inte
befriad från att betala de avgifter och belopp som redan fakturerats eller som avser redan tillhandahållen
tjänst före avtalets upphörande.
ARTIKEL 15. SLUTLIGA BESTÄMMELSER
15.1 Detta avtal ska uteslutande tolkas och tillämpas enligt svensk lag.
15.2 Om inte annat följer av tvingande lag ska tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av avtalet (eller
annan tvist som uppstår i anledning av avtalet) avgöras av allmän domstol i Sverige. Behörig domstol är i
första instans den domstol (tingsrätt) inom vars domkrets Smartclick AB har sitt registrerade säte.
15.3 Smartclick AB äger rätt att överlåta eller pantsätta avtalet, inklusive samtliga rättigheter och
skyldigheter däri, till tredje part som förvärvar Smartclick AB:s verksamhet eller en väsentlig del av
densamma. Smartclick AB ska meddela användaren vid en sådan överlåtelse. Användaren får inte överlåta
sina rättigheter eller skyldigheter enligt avtalet utan Smartclick AB:s i förväg inhämtade skriftliga samtycke.
15.4 Användaren ska utan oskäligt dröjsmål underrätta Smartclick AB skriftligen vid ändring av sitt namn,
sin adress (postadress eller annan relevant adress), e-postadress, kontakttelefonnummer,
faktureringsuppgifter eller annan information som är av betydelse för avtalet eller tjänsternas
tillhandahållande. Användaren ansvarar även för att uppdatera sådana uppgifter till Smartclick via epost.
15.5 Varje dokument, elektronisk kommunikation eller information som Smartclick AB mottar från eller
lagrar om användaren ska anses utgöra giltigt och korrekt bevis för dess innehåll, såvida inte användaren
kan uppvisa tillförlitlig bevisning om motsatsen.
15.6 Om någon bestämmelse i detta avtal bedöms vara ogiltig eller ogenomförbar, ska detta inte påverka
giltigheten eller genomförbarheten av avtalet i övrigt. I ett sådant fall förbinder sig parterna att ersätta den
ogiltiga/ogenomförbara bestämmelsen med en ny, giltig bestämmelse som ligger så nära den ursprungliga
bestämmelsens syfte och ekonomiska effekt som möjligt.